بالفيديو.. «القرموطي» يظهر بـ«كارو» على الهواء.. وصاحبها: «الغلاء خلى حالتنا قحطت»

بالفيديو.. «القرموطي» يظهر بـ«كارو» على الهواء.. وصاحبها: «الغلاء خلى حالتنا قحطت»

استهل الإعلامي جابر القرموطي، حلقة اليوم من برنامجه بإحضار عربة «كارو»، على الهواء مباشرة؛ للتعليق على قرار المهندس عاطف عبد الحميد محافظ القاهرة، بمنع عربات «الكارو» من التواجد بشوارع المحافظة.

وقال في برنامج «مانشيت القرموطي»، المذاع على فضائية «العاصمة الجديدة»، مساء الأربعاء، أن المهندس عاطف عبد الحميد، محافظ القاهرة، أصدر الثلاثاء، قرارًا بمنع سير عربات «الكارو» بشوارع المحافظة، مضيفًا: «القرار ينص على منح "موتوسيكل أو تروسيكل" لأصحاب العربات بدلًا منها».

وأضاف: «عشان القرار يلزق في دماغنا وميطلعش، معانا عربية كارو لأول مرة في استوديو، ولو نعرف نعمل أكتر من كده هنعمل»، موجهًا حديثه لمحافظ القاهرة: «يا سيادة المحافظ، انتوا بتاخدوا قرارات ومبتنفذوهاش؛ لأن القرار ده صدر عام 1974 ولم ينفذ حتى الآن، ثم صدر قرار آخر عام 1987، وصدر قرار جديد في 4 أكتوبر عام 2006».

وبعدما أحضر «القرموطي»، عربة «الكارو»، وجلس عليها بصحبة صاحبها ويدعى «سامح»، قال: «دي عربية كارو استعرناها من محافظة القاهرة»، ليبدأ في طرح عدد من الأسئلة على صاحب العربة حول رأيه في قرار محافظ القاهرة.

وسأل صاحب «الكارو»: «قولي يا عم سامح، لو حبوا يطبقوا القرار ده، وياخدوا منكوا العربيات الكارو، ويدوكوا موتوسيكل أو تروسيكل، هتوافق؟»، ليرد عليه قائلًا: «أهي حاجة ناكل عليها عيش، وتكون مستقبل لينا ولولادنا».

وتابع موجهًا حديثه للمواطن سامح: «بتاكل كويس من رزق العربية الكارو؟، وهل بتشتغل عليها دلوقتي زي زمان»، ليجيبه: «لأ الغلاء أثر علينا خالص، وخلى حالتنا قحطت».

كان المهندس عاطف عبد الحميد، محافظ القاهرة، قد أطلق مشروع «القاهرة بلا كارو» يجرى دراسته حاليًا مع صندوق التضامن الاجتماعي، وإمكانية مشاركة الاتحاد الاقليمى للجمعيات الاهلية؛ لمساعدة سائقى الكارو بالانتقال إلى قيادة سيارات ربع نقل، أو نصف نقل، وتروسيكلات بديلًا عن عربات الكارو؛ لمساعدتهم على الارتقاء بعملهم من خلال توفير المعدات اللازمة بقروض ميسرة بأقل فائدة وأطول فترات للتقسيط.