عمرو أديب: «ليه التريقة على الزمالك حلال وعلى الأهلي حرام؟»

عمرو أديب: «ليه التريقة على الزمالك حلال وعلى الأهلي حرام؟»

أعرب الإعلامي عمرو أديب، عن تعجبه مما وصفه بالغضب الشديد الذي سيطر على جماهير النادي الأهلي، بعد خسارة فريقهم للبطولة الإفريقية.
وتساءل في برنامجه «الحكاية»، الذي يعرض على فضائية «MBC مصر»، مساء السبت، «إيه اللي انتم عملتوه؟، هو حصل إيه؟»، مضيفًا: «البلد بيحصل فيها اللي بيحصل وبتتقلب ومبنشوفش حد زعلان أوي كدة».
وأضاف «هو حصل إيه يا جماعة؟، إيه المشكلة لما الأهلي يتغلب، ما البرازيل بتتغلب وبرشلونة بيتغلب والزمالك نفسه بيتغلب، فيها إيه؟، إيه الحزن ده كله؟».
وأشار إلى تلقيه رسائل تهديد في حالة السخرية من هزيمة الأهلي، متسائلًا: «إشمعنا لما الزمالك بيتغلب التريقة عليه حلال، ولما الأهلي بيتغلب التريقة عليه حرام».
وفيما يتعلق برأيه في المباراة، أوضح «الأهلي ملعبش بنكلة، سواء في الماتش الأول أو التاني، والعدالة بتقول الترجي يكسب وهو الأحق، وأي أهلاوي وبيحب النادي ومقتنع بيه بيقول الكلام ده».
وأشار إلى الغيابات الكثيرة في صفوف الأهلي، قائلًا: «أحمد فتحي وعلي معلول وأزارو هما نص فرقة الأهلي، ومكنتش موجودة في المباراة».
وخسر فريق كرة القدم بالنادي الأهلي بطولة دوري أبطال إفريقيا، بعد هزيمته أمام فريق الترجي التونسي بثلاثية نظيفة، في المباراة التي جمعت بين الفريقين، مساء أمس الجمعة.