شاكر: 483 مليار جنيه تكلفة تطوير محطات الكهرباء .. فيديو

شاكر: 483 مليار جنيه تكلفة تطوير محطات الكهرباء .. فيديو الرئيس عبدالفتاح السيسي

طلب الرئيس عبدالفتاح السيسي، من الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء، اطلاع المصريين على التكاليف المالية لمشاريع الكهرباء الثلاثة التي أنشأتها الدولة والتي منها مشروع محطة بني سويف والبرلس، قائلا: "قول للمصريين حجم التكلفة اللي اتعملت في المشروعات الثلاثة، لأن الناس متصورة إن المشروع مرتبط فقط بأننا نعمل محطات لإنتاج الكهرباء".

وقال "السيسي"، خلال كلمته بافتتاح مشروعات المرحلة الأولى من العاصمة الادارية الجديدة، اليوم الأربعاء،: "احنا كنا محتاجين شبكات الكهرباء والمحولات ومحطات التحكم عشان نقدر نعمل خدمة دقيقة، ولا يكون هناك مشكلة"، ولكن لدينا مشكلة في توزيع الخدمة على المستفيدين منها".

وتابع: "حجم التكلفة المالية اللي اتدفعت في شبكات الكهرباء، عشان نقدر نعمل خدمة دقيقة وميبقاش فيه مشكلة، وندخل في مرحلة إننا نبقى دولة تستطيع العمل مع التطوير الذي يحدث في المستقبل"، موجها "وزير الكهرباء"، باطلاعه على الرقم المالي لتكاليف هذه المشاريع"، والتي يقدر بـ483 مليار جنيه بدون المحطة النووية- حسبما قال وزير الكهرباء، إن هذه هي تكلفة شبكة الكهرباء في مصر بدون المحطة النووية".

وأضاف الرئيس: "بسمعكم الارقام دي عشان الناس اللي متصورة إن المشاريع دي عملاقة"، مُضيفا: "كان لابد أننا نعوض ما فقدناه خلال السنوات الماضية ونتجاوزه لأفاق تليق بالمستقبل".

وتابع: "دي تكاليف قطاع واحد بس من قطاعات الدولة.. اللي عاوز يعرف التكلفة المالية بكام عشان نخلي الكهرباء في مصر بالشكل الجدير بالمصريين وكدولة لتقديم خدمة بشكل مناسب".