شاب مصرى يفضح كذب قناة الجزيرة وشبكة رصد فى فبركة حكايات فيلم العساكر

شاب مصرى يفضح كذب قناة الجزيرة وشبكة رصد فى فبركة حكايات فيلم العساكر فضح كذب شبكة رصد فى فبركة حكايات فيلم العساكر

كتب هيثم سلامة

تمكن مواطن مصرى، من فضح أسلوب عمل الأذرع الإعلامية لجماعة الإخوان الإرهابية، كقناة الجزيرة وشبكة رصد، وطرق جمعهم المعلومات، حيث تسلل لمحاولتهم المشبوهة عن الجيش المصرى، وأرسل لهم معلومات مغلوطة عن الجيش، عبر صفحتهم على فيس بوك، ليعتبروها معلومات موثقة، وينشروها على أنها شهادة من أحد جنود جيش مصر، وهو ما يكشف جزءًا من أسلوب الجزيرة فى صناعة فيلمها المشبوه عن جيش مصر.

كشف مصطفى حسين توفيق عبر حسابه على فيس بوك فبركة شبكة رصد لحكايات مغلوطة عن الجيش المصرى من خلال إرسال معلومات خاطئة عن أسماء وحكايات وتجاوزات نسجها من وحى خياله، على الرغم عدم التحاقه بالجيش وعدم تأديته الخدمة العسكرية إلا أنه فوجئ بنشرها على الموقع دون توثيقها.

قال مصطفى حسين عبر حسابه على فيس بوك: "كتير حذرناهم من محاولة الدخول فى العلاقة اللى بين الشعب والجيش، لأن ده خط أحمر لكن مفيش فايدة، أثناء فيلم العساكر وتغطية شبكة رصد كنت عايز أثبت للناس أن سهل تفبرك حوارات وسهل تجيب أى عيل كاره لنفسه ولجيش بلده ومسميه عسكر ويقولك أى قصة من وحى خياله، مع أنه ممكن ميكنش دخل الجيش أصلاً".

وأضاف مصطفى حسين قائلاً: "دخلت ابعت قصة لرصد عن الرشوة فالجيش.. دخلت كلمتهم على الواتس آب وغيرت صورة البروفايل لصورة سواق التوكتوك وكتبت تحتها الله غالب، وفهمتهم إن أنا كنت مجند وإن كان فيه صول اسمه سيد المندوه.. كان بياخد رشاوى وأتاوة مننا وإلا مفيش أجازات".

وأشار قائلاً: "وإن فى صول تانى اسمه عمرو الصافتى بس منزلوش إلا بتاعت الصول المندوه، ومن غير ما حتى يطلبوا منى صورة ليا وأنا مجند أو أى حاجة تثبت أنى كنت مجند علشان يتأكدوا من كلامى.. منتهى المهنية والمصداقية يعنى".

واستطرد مصطفى حسين قائلاً: "نشرت جزءًا من شهادتى عن الصول المندوه اللي بياخد رشاوى مقابل الإجازات.. أحب أقولهم إن القصة اللى فى الفيديو اللى عامل 300 ألف مشاهدة غير الشير مفبركة، وأنا لسه محصلش ليا الشرف ودخلت الجيش أصلاً وإن مفيش حد اسمه الصول سيد المندوه، وإن سيد المندوه لاعب كورة فى بنى عبيد وصاحب هدف بنى عبيد اللى خرج الزمالك من كاس مصر، وإن الجزء بتاع الصول عمرو الصفتى الشهير بالغشيم اللى لم ينشر ده كان مدافع فى الزمالك.. وأحب أقول لشبكة رصد نشكركم على حسن تعاونكم معانا وإلى اللقاء فى محاولات أخرى".

وتابع: "للعلم أنا منزلتش باقى الرسالة اللى كاتب فيها إن القائد اسمه محمد فضل مهاجم الأهلى السابق والمقاولين حاليًا.. وفى آخر الرسالة كاتب سطر من أغنية محمد محيى وكله موجود مثبت فالصور اللى مع البوست".